AnjavandenBerg.reismee.nl

Koninklijk Paleis en Zilverpagode

De ochtend les geven in de tempel ging echt harstikke goed. Ik had de les goed voorbereid en ik merkte dat ik daardoor het lesgeven een stuk makkelijker vond. De monniken vroegen zelf ook veel over mijzelf. Op een gegeven moment gebruikten zij het woord sibling..... ik wist echt niet wat dat betekende... maar gelukkig hebben monniken tegenwoordig ook smartphones dus zochten zij voor mij de vertaling op via hun smart-Phone. Het bleek dus te gaan over hoeveel broers en zussen ik had. Echt heel grappig om zo'n woord te leren, sibling zal ik nooit meer vergeten !
In het lesboek stond een tekst over het Witte huis in Amerika. Door deze tekst kwam ik met de monniken in gesprek over Amerika. Ze wisten niet wie de president is van Amerika laat staan dat ze iets van de verkiezingen af wisten...... best relaxed .....

Na wederom een heerlijke curry lunch in het guesthouse besloot ik om naar het koninklijk paleis en de Zilverpagode te gaan. Dit is de officiele residentie van de huidige koning, Sihamoni, Het is echt gebouwd volgens de traditionel Kmer traditie. Als je binnen de poorten van dit complex bent begeef je je in een oase van rust. Prachtig aangelegde tuinen, brede wandelpaden en natturlijke schitterende gebouwen. De zilverpagode wordt zo genoemd omdat de vloer bedekt is met 5000 massief zilveren tegels, eenmaal binnen zie je de tegels alleen maar aan de randen, voor de rest is het bedekt met kleeden. Alle Boeddha's zijn indrukwekkend om te zien maar mijn bezoek aan een piepklein , tussen de bomen verscholen tempeltje, Phnom Kailassa, maakte het meeste indruk. Hier binnen trof ik nl. een oud mannetje dat in een hoekje zat, hij bood mij 2 wierook stokjes aan en met de brandende wierookstokjes tussen mijn handen geklemd , op mijn knieen gezeten heb ik samen met dit oude mannetje in stilte gebeden, ieder in onze eigen gedachten. Het was een bijzondere ervaring. Ik heb geen woord gewisseld met dit oude mannetje maar het voelde heel goed.

Ondertussen begon het buiten keihard te regenen en was het tijd om terug te gaan naar het guesthouse.

Reacties

Reacties

Aïsha

Klinkt heel inspirerend mam!
Miss you xxx

Nico Rave

Hoi Anja, weer een interessante dag! Mooie foto's ook.

Marion vd Helm

Mooie ervaringen en leuk geschreven Anja.
Heel veel plezier en succes verder.
Good luck!

Peter Lommerse

Weer een bijzondere ervaring op een bijzondere plek in een bijzondere stad.
Geniet van je verblijf in Cambodja en houdt de paraplu bij de hand.

Elly

Mooie verhalen an! Indrukwekkend wat je allemaal ziet,! ????

Marry van Zelst-Jansen

Geweldig wat jij allemaal meemaakt/beleeft. Prachtig om te lezen !! Heel veel succes verder !

Monique Piet

Wat een mooie ervaringen Anja, die neemt niemand je meer af!

Lisette

Wat bijzonder om je verhalen te lezen Anja!
Mooie reis nog....

Wicky

Wat schrijf jij fijn Anja! Heerlijk om
Te mogen meegenieten, ben je heel dankbaar! Lijkt me een prachtig land , wat geweldig dit project! Kijk uit naar de verslagen die gaan komen. Geniet ! Heel veel
Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!