AnjavandenBerg.reismee.nl

Eerste lesdag

Vanochtend samen met Jaap in de tuk-tuk vertrokken richting de tempel om daar te starten met de Engelse les. Jaap heeft vorige week de lessen in de Tempel en op t schooltje gegeven dus hij gaat mij vandaag inwerken.

Bij de tempel aangekomen blijkt er een ceremonie, begrafenis, te zijn waar veel monikken bij aanwezig zijn, We worden welkom geheten en na een korte introductie , compleet met het maken van foto's, gaan we naar het klaslokaal. Het is een klein lokaal met banken, tafels, white board en een ventilator.

Jaap begint de les waarbij er vooral ook goed op de uitspraak gelet wordt. Het verschil tussen there is en there are blijkt voor sommige nog lastig. Andere snappen het meteen. Het lesgeven is een echte uitdaging door de verschillende niveau's. Wat vooral opvalt is dat de monikken heel graag willen leren. Ze letten goed op, zijn enthousiast en doen echt hun best.

'S middags ga ik met Jaap mee naar het schooltje van Stichting beetje beter 1, hier ontmoet ik de Cambodjaanse teachers en natuurlijk alle kinderen.

Jaap heeft een les over Nederland voorbereid, compleet met houten klompjes, Nederlandse vlag, foto's van t koningshuis en stroopwafels.

Ook hier valt op hoe aandachtig de kinderen alles in zich op nemen en vaak hele gerichte vragen stellen.

We besluiten de les met een liedje en een spelletje. Het is leuk om al de blije kinderen te zien. Ik heb hier echt het gevoel dat de kinderen blij zijn dat ze naar school mogen.

Eenmaal terug in het guesthouse ontmoeten we de ander vrijwilligers en horen we alle leuke ervaringen. We bestellen samen iets te eten en spelen het Sinterklaas dobbel spel, het is tenslotte Sinterklaas. We hebben een super leuke avond met z'n allen en zijn blij met alle leuke kleine cadeautjes!

RACHID

Mooi An!

Margreet Verdoes

Dat zijn heel veel indrukken weer op 1 dag! Heel bijzonder in zo'n andere wereld, lijkt me. Suk6 met je eerste echte lessen!????????

Monique Piet

Hoi Anja, wat mooi om nu jouw verhalen op deze manier te mogen volgen. Zo herkenbaar je ervaring met dat de kinderen blij zijn dat ze naar school mogen en dat iedereen je lessen zo aandachtig volgt. Ik had in Nepal precies dezelfde ervaring. Het is zo fijn en indrukwekkend om dit allemaal mee te maken. Ook je eerste 2 dagen waren al heel bijzonder. Geniet er van!
Liefs, Monique

Henny

Erg leuk de foto's te zien en de kinderen.
Grappig om te lezen dat je het Sinterklaas spel aan het doen bent. Is Hollands genieten in een ver land die deze traditie niet kent.

Ineke Galdeij

Hoi Anja, mooi je verhalen te lezen.
Je schrijft leuk, daar zou je eens wat mee moeten doen ????
Kus ineke

Ria Kauffman

Heel leuk Anja om je op zo'n bijzondere reis en project te mogen volgen. Geniet ervan!

Nico Rave

Hoi Anja, je verslag van de eerste lesdag gelezen en de foto's bekeken, mooie ervaring en zo te zien geniet je ervan. Veel plezier nog.